alicja[1]

Alicja Janicka

NAUCZYCIEL JĘZYKA ANGIELSKIEGO

Mam na imię Alicja Janicka i uczę w Naszej szkole języka angielskiego klasy od V do VIII.  Nauczycielem w szkole jestem od 20 lat, to nie tylko mój zawód, to przede wszystkim wymarzone zajęcie i pasja…
Jestem magistrem nauczania wczesnoszkolnego, filologiem j. angielskiego, a  dodatkowo ukończyłam roczny kurs metodyczny dla nauczycieli j. angielskiego oraz studia podyplomowe w zakresie nauczania j. angielskiego w przedszkolach i klasach I-III. Posiadam też Certyfikat FCE.
Obecnie uczę też w Zespole Szkół w Ożarowie  w LO i w technikum.

Pracowałam w wielu placówkach; w przedszkolach, klasach I-III, klasach IV-VIII. jak również w szkołach językowych.  Uczyłam w szkołach wiejskich, mało licznych, a także w największych miejskich (w Ostrowcu Św.)
Ciekawym doświadczeniem w mojej pracy jako nauczyciela j. angielskiego było poznanie Metody Nauczania Helen Doron i uczenie według tej metody w Centrum Pozytywnego Nauczania w Ostrowcu Św,. Z kolei w jednym z przedszkoli w Ostrowcu Św. (jedynym w województwie świętokrzyskim) miałam okazję uczestniczenia w  nauczaniu dzieci według pedagogiki daltońskiej.

Jak wyglądają moje lekcje.. no, cóż najlepiej mogliby wypowiedzieć się na ten temat moi uczniowie…

Ze swej strony mogę powiedzieć, że na lekcjach jestem przede wszystkim człowiekiem.. .Ubolewam nad polskim systemem oświaty, który każe nam nieustannie testować dzieci, stawiać oceny i wyliczać procenty…
Każde dziecko staram się traktować indywidualnie…(co akurat w naszej szkole przy niedużej liczbie w klasach jest super). Myślę, że robię wszystko, aby uczniowie na moich zajęciach czuli się dobrze, swobodnie i bezpiecznie..
A spędzone 45 było miłym czasem.  Staram się zawsze Motywować uczniów( a nie Antymotywować ), dlatego za każdy przejaw chęci i zaangażowania –  nagradzam ( dobrymi ocenami albo pochwałami.)
Staram się też, aby na lekcjach nie było nudy, żeby zawsze znalazło się miejsce na zabawę, gry językowe, elementy kulturowe, ciekawostki. Aby każdy uczeń miał możliwość wypowiedzenia się, przećwiczenia mówienia, aby się nie obawiał krytyki i uwierzył w siebie…
Mam dużo pomysłów na angielski, nie tylko ten na lekcjach. W tym roku szkolnym planowałam jeszcze przedstawienie w ramach małego teatru z j. angielskiego, konkursy, wydarzenia związane z tradycyjnymi świętami brytyjskimi…

Uczę j. angielskiego. Wiem, każdy nauczyciel powie, że jego przedmiot jest ważny. I to prawda, niemniej zgodzimy się chyba wszyscy, że znajomość języka angielskiego w czasach dzisiejszych jest nie tylko wskazana, a wręcz staje się niezbędna.

Moje podejście do nauczania tego przedmiotu jest trochę niestandardowe.

Uczę j. angielskiego:
– bo chcę, aby moi uczniowie umieli porozumiewać się w tym języku!
– aby czuli radość, że potrafią zrozumieć piosenkę, wesoły filmik, anegdotę,
– by w życiu codziennym potrafili odnaleźć j. angielski w otaczającym świecie ,
– i przede wszystkim, aby zrozumieli że uczą się DLA SIEBIE, WŁASNEJ SATYSFAKCJI i PROFITÓW z tego powodu w przyszłości.

Nie da się, niestety uciec od ocen i egzaminu na koniec 8 klasy. Więc pracuję również nad tym, aby oceny i czekający uczniów egzamin nie były celem samym w sobie i nie przesłaniały “prawdziwych” powodów nauki j. angielskiego. Dlatego ODPOWIEDNIA MOTYWACJA i PRZYJAZNA ATMOSFERA na moich zajęciach jest dla mnie PIORYTETEM.
Chcę, aby wszyscy uczniowie, niezależnie od umiejętności, przychodzili na angielski bez strachu i z przyjemnością, i z zadowoleniem z takiej lekcji wychodzili.

Moje plany, marzenia na kolejny rok szkolny?

– Bardzo bym chciała, aby w każdej klasie mogła być jeszcze jedna dodatkowa lekcja poświęcona tylko i wyłącznie na konwersacje np. SPEAKING CLUB, gdzie całe zajęcia moglibyśmy tylko rozmawiać, odgrywać scenki z życia codziennego, wymieniać opinie itd. Moglibyśmy z uczniami założyć nawet BLoga i pokazywać się w Internecie. (niestety przy obecnych 3 godzinach j. ang. trudno coś takiego wcielić w życie)
– chciałabym prowadzić małe koło teatralne;
– chciałabym przybliżać kulturę brytyjską poprzez zainicjowanie szeregu małych wydarzeń w szkole (konkursy, gazetki, imprezy z okazji różnych świąt)
– chciałabym wyjść również poza mury szkoły i organizować KONKURSY np. międzyszkolne
– w planach mam też zaprzyjaźnienie się z uczniami z innego kraju (prowadzić korespondencję, video CHatty w j. angielskim, wspólne projekty).

Pozostała kadra